Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek...,
nemusí už nikdy nastat!


Prvního ledna 2009 v podvečer mě můj muž Randolph upozornil na článek BBC NEWS - Anti-apartheid icon Suzman dies. Jako bych dostala elektrický šok, které mé srdce zanechal v úzkostném sevření. Tři roky jsem se chystala oslovit Nadaci Dagmar a Václava Havlových - Vizi 97, napsat pár řádků o Helen Suzman(Honorary Dame Commander of the Civil Division of the Order of the Brithish Empire), této zcela mimořádné postavě neblaze proslulých jihoafrických dějin a chtěla věřit, že bude její celoživotní boj za lidská práva a proti rasové diskriminaci v Jihoafrické republice oceněn také u nás.

Helen Suzman (původem litevská židovka) vydala v devadesátých letech minulého století paměti - IN NO UNCERTAIN TERMS, které jsou nejen brilantním zmapováním její š e s t a t ř i c e t i l e t é (1953-1989) poslanecké činnosti za dob apartheidu v JAR, ale člověku zcela dezorientovanému v těchto otázkách celostně rozkrývají tehdejší "bílou politiku".

Kniha pamětí Helen Suzman byl spouštěč i směrovač mého hlubšího zájmu o jihoafrické dějiny. A protože jsem dva roky pracovala v Zululand Hospice s knihami a ty, které zajímaly mne, naštěstí příliš nezajímaly nikoho jiného, tak se mi k tomuto tématu podařilo shromáždit dostatek zajímavých titulů, které jsem nakonec nechala lodí přepravit do České republiky.

Když je člověk hozen do jiné kultury, tak má tendenci porovnávat ji s tou svou. A čím více podobností mezi oběma kulturami nachází, tím lepší pocity to v něm vyvolává.

Po pár letech života v Jihoafrické republice se mi najednou zdálo, že oba naše národy mají více společného než je na první pohled zřejmé. A tuto mou hypotézu potvrdilo dílko nevelké svým rozsahem, ale opět velmi obohacující, na které jsem náhodně narazila v městské knihovně v Richards Bay.

FALLEN WALLS, autorů Jana K Coetzee, Lyndy Gilfillan a Otakara Hulce s předmluvou Václava Havla, je vyprávěním tří jihoafrických a tří českých hrdinů ( vybraní Václavem Havlem a Nelsonem Mandelou), kteří obětovali své životy boji proti útlaku totalitních režimů (apartheid a komunismus). Podobnost osudů českých a jihoafrických disidentů je nepřehlédnutelná i když jistě umocněná skutečností, že popisované dějinné události v obou zemích se časově vice méně kryjí. (1948 - nástup komunismu u nás, tam apartheidu, 1989 jejich demontáž).

Jaký potenciál pro budoucnost by se mohl skrývat v takové podobnosti i když rozdílnosti, těžko říct. To bych si bývala ráda vyposlechla přímo od Helen Suzman, kterou jsem toužila představit české veřejnosti.

Kdybych mohla věnovat Helen Suzman píseň, která mě dojímá stejně jako její životní příběh, byla by to píseň skladatele z amerického jihu, Pierce Pettise, LEGACY.



A kdybych ji mohla ještě něco vzkázat, když už jsem to všechno prošvihla, tak by to bylo, že v Jihoafrické republice jsem našla svůj druhý domov. A od té doby mi její osud leží na srdci stejně jako osud České republiky.


Magdalena Westman

Županovice 3.1. 2009


OSOBNOST: Helen Suzman
reakce převzaté z Neviditelného psa, kde byl článek rovněž uveřejněn


řazeno podle času sestupně

počet příspěvků: 29, poslední: 09.01.2009 14:50, přehled diskusí

černý rasismus má zelenou:
Autor: ezra IP: 89.176.59.xxx Datum: 08.01.2009 20:18
obávám se,aby rsa nsnásledovala zimbabwe,černí rasisti jsou dokonce horší ,než arabšstí a mnohem horší než bílí rasisti viz zážitky bílých otroků v severní africe

Jistěže. Ovšem platí to zcela obecně::
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 22:06
Když (řekněme) otroci jimi přestanou být, ani náhodou nezřídí demokracii a svobodu pro všecky - stanou se ihned sami otrokáři. Nevědí přece, co je svoboda. Obecně. Jenom co je n ě č í , tedy nyní jejich, svoboda. Totéž platí o pravdě: jen n a š e pravda. Mimochodem, romština pro obecnou pravdu ani nemá slovo. Tento pojem je jim neznám, nepotřebný. To je prostý fakt, žádné hodnocení. Překladatel

"Po ovoci poznáte je":
Autor: A.S. Pergill IP: 89.102.2.xxx Datum: 08.01.2009 19:13
Ač se hlásím k ateismu, neodpustil jsem si tento biblický citát.
A ovoce, na jehož vypěstování se dotyčná podílela, je jednoznačně hořké a jedovaté: Země, která byla na světové špičce v řadě oborů, přes bojkoty vynucované halasem bezcenných levičáckých xindlů (k nimž dotyčná beze sporu patřila), kteří nikdy v životě nedokázali udělat cokoli pozitivního (první transplantace srdce na světě, spousta dalších významných objevů v biomedicínských i jiných oborech), se propadla kamsi do středu peletonu zemí třetího světa, kdo jen trochu může odtamtud prchá a přenechává pole zločincům všech barev pleti. Dokonce i ti "blacks" přiznávají, že jsou na tom hůř než za apartheidu.
Dotyčná má na rukou krev obětí obrovského nárůstu kriminality i toho výše v diskusi zmíněného hladomoru v Namibii. Obávám se převelice, že kterákoli z dam, vydělávajících si na chléb vezdejší na krajnici E55 v poloze horizontální, si zasluhuje větší úctu než tato aktivistka.


Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: J.G. Pašek IP: 66.67.176.xxx Datum: 08.01.2009 19:42


Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: Magdalena Westman IP: 82.208.10.xxx Datum: 08.01.2009 20:04



...mate pravdu, ze ta zeme ma velke problemy, ale nevim co za sebou mate vy, ze dokazete nekoho tak nemilosrdne odsoudit. Beru vas jako nadřazeného Velkého Bileho a to prosim neberte jako kompliment.


Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: ezra IP: 89.176.59.xxx Datum: 08.01.2009 20:28
Je to prostý fakt. Obrovský nárůst criminality jde na konto Suzman,mandela.Přechod měl být evoluční několikagenerační

Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: A.S. Pergill IP: 89.102.21.xxx Datum: 08.01.2009 20:33
Rozhodně necítím nějakou nadřazenost. Maximálně v tom, že kdybych já jako doktor udělal prů..., kde by byli mrtví (a nemuselo by jich být ani tolik jako v té JAR a Namibii), tak i kdybych byl z obliga pro nějakou díru v paragrafech (což se taky může stát), tak bych chodil malilinkatej jak ten Wolker ve známé básničce "Pokora". A rozhodně bych ze sebe nedělal nějakou ikonu. Ikonu čehokoli.
Problém je v tom, že vy, společenskovědníci, takovéto reakce snad ani nejste schopni, a čím větší vepřárnu provedete, tím jste oraženější. Nějaké zamyšlení se nad důsledkem toho, co jste napáchali, toho se člověk od vás nedočká. Je mi líto.
A to pomíjím skutečnost, že většina "společenských věd" je pro toho, kdo vystudoval něco pořádného (nějaký opravdu vědecký nebo technický obor), brnkačka, kterou zvládne levou zadní (od marxáku přes VUML, přes mnoho a mnoho dalšího až po "gender studies" nebo "multicultural studies").


Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 20:48
Aha... tak je to úplně jasné: vy, společenskovědníci atd. oproti "něčemu pořádnému" - bože. Další takový chudák: já inženýr x ti blbí flákači z FF atd. Tak to vidíte, paní autorko. Neztrácejte úroveň debatou s takovýma, stačí přece, že o neznámém a mladém člověku napíšou: máte na rukou krev. My je tu známe. Nechejte ho, zavilého agresívního ignoranta, být. Prosím. Tzv. technologičtí idioti. Nemají na víc, tak to, co nechápou, je pro ně podvod, flákání za naše peníze, intelektuálština atd. Nepochopí skutečnost, to je holt fakt.

Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: J.G. Pašek IP: 66.67.176.xxx Datum: 08.01.2009 21:08


Re: "Po ovoci poznáte je":
Autor: A.S. Pergill IP: 89.102.21.xxx Datum: 08.01.2009 21:16
Bohužel, vážený spoludiskutující, taková jsou tvrdá fakta. Jsou obory, kde nejtěžší zkouška vyžaduje tisíc aktivních hodin (=1000 hodin samostudia mimo školní výuku) a obory, kde nejtěžší zkouška vyžaduje týden relativně lážového čtení skript. A, bohužel, ty druhé přitahují - jistěže i ty flákače - ale zejména jedince, kteří nejsou schopni (a studium je to nenaučí) myslet. Svého času jsem byl docela šokován doktorandkou z FF, sepisující PhD práci na určité téma, že ji v podstatě ani nezajímá, co na dané téma napsali jiní. Bohatě jí stačilo "co si o tom myslím já". A to patřila na své fakultě mezi nejlepší studenty (už během pregraduálního studia). Co já musel načíst a promyslet literatury (a tu a tam prokonzultovat s chytřejšími) kolem jedné jediné relativně jednoduché biochemické metody v rámci SVOČ! A viděl jsem později přírodovědecké bakalářky, kde se třeba hodiny bádalo, sháněla další literatura, šmejdilo po databázích atd. nad tím, copřesně jeden odborný termín v angličtině znamená a zda k němu vůbec existuje použitelný český ekvivalent.
Ty společenskovědní obory - to podle mě není flákačství, ti lidé za to objektivně nemohou, to je prostě dáno impotencí určitých oborů z této oblasti zvlášť a společenských věd obecně. Nicméně by si dotyční měli být této skutečnosti alespoň částečně vědomi a chovat se podle toho.
A "podvod za naše peníze" opravdu nastává v momentě, kdy někdo pracuje nepoctivě, neseznámí se s tvrdými fakty, nevyhodnotí je adekvátními metodami atd. Akorát ty následky nebývají tak rychle vidět, jako v případě, kdy se ve špitále doktor přehmátne mezi ampulkami, když dává (třeba po 36 hodinách nepřetržité práce) injekci akutně se horšícímu pacientovi.


Tak jste mě dostal!!:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 22:11
Budu se teda stydět, že mám FF... a budu se plížit mezi poctivými lidmi - inženýry a nedívat se jim do očí... a děkuju, že konečně vím, jak lehce a snadno jsem dělal zkoušky, hergot, dosud jsem to netušil... prostudované noci a usínání v univerzitce nad knížkama byly očividně vlčí mlha. Promiňte, že žiju. Za vaše peníze, samozřejmě...

milá autorko:
Autor: bur IP: 89.176.59.xxx Datum: 08.01.2009 16:20
když chcete porovnávat,jmenujte jediného českého poslance,který bojoval 36 let proti komunismu vkomunistickém parlamentu.ty dva systémy se totiž nedají porovnávat

Re: milá autorko:
Autor: Magdalena Westman IP: 82.208.10.xxx Datum: 08.01.2009 18:36



...neberte to tak doslovne, chtela jsem vyjadrit obdiv k nekomu tak statecnemu a dlouhodobe oddanemu veci jako byla Helen Suzman. Zamyslim se spise nad jejim odkazem a hledam paralely, protoze je proste citim. Hola fakta, mate pravdu, by nestacila.


SAR:
Autor: Hledajíci IP: 87.152.179.xxx Datum: 08.01.2009 08:58
Mnoho let znám občanku Jihoafrické Republiky - South African Republic SAR, která se narodila jako Coloured - barevná, a nyní dlouha léta žijíci v BRD. Je totiž Indka, a má poněkud tmavší pleť. Když se ji ptám na poměry v SAR tak řekne, že o tom nechce mluvit, nikdo by ji prý stejně nevěřil jaké to bylo žít jako Coloured v SAR, v Apartheid. A není žádná socka a nefachčeno. Mluví plynule afrikans, anglický, německy. Vystudoval v BRD pedagogiku, je učitelkou a nyní se chystá na dalši studium při zaměstnání. Dá se s ní mluvit o spoustě věcí. A přesto říká, že v SAR byla pouze a pouze tou Coloured, a mohla prakticky žít jenom mezi Coloured. A být v SAR označen Black bylo ještě horši. A ti Black se těm White nyní mstí, a snaži se rozbít vše co jim ty White připomína. To asi žádný člověk, který v SAR jako Coloured anebo Black nežije,nepochopí.
A ostaně je mnoho věcí, které občané západní civilizace nechápou, pohlíží totiž na svět očima západní civilizace, a myslí si, že co mohou oni to mohou všichni ostatní. A když to neumí tak jsou to nefachčenko a socky, kteří jenom žebrají. Anebo dokonce banda pološilených loupežných vrahů. Jak dlouho trvalo než se občané západní civilizace naučili nebýt takovou bandou? Pár staletí. A ti černí v Namibii to musí umět hned. Bílí jim nedali nikdy žádnou možnost se vládnout naučit. Nádhera, že ano?


Re: SAR:
Autor: Justin Case IP: 196.25.255.xxx Datum: 08.01.2009 14:32
Zdá se, že si pletete pojmy. Buď byla v RSA barevná tj. míšenka, nebo Indka, obojí nemohla být. Už z toho se dá usoudit, že toho moc o problému nevíte.

Re: SAR:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 14:55
Ano. Je-li Indka, tak eo ipso není coloured = černoch. To vám to popisuje velice podivně, příteli... Indové byli vždy za Britů samostaná (řekněme) třída, chcete-li kasta, no prostě vrstva - uprostřed. Ind v Jižní Africe byl pár let i Gándhí. Nepatřili ani nahoru ani dolů. To snad je obecně známo každému, kdo má zájem - ?

Re: SAR:
Autor: Magdalena Westman IP: 82.208.10.xxx Datum: 08.01.2009 19:58



Myslim, ze nemate tak uplne pravdu. Indka je Indka, to je bez debat, ale coloured je v Jizni Africe oznaceni pouze a jedine pro misence. A pokud jde o Indy v Jihoafrické republice, tak to tam rozhodne nemeli jednoduché. Gandhi alias Bloody Coolie tam sice s přestávkami strávil střídavě zavřený a na svobodě jedenadvacet let života. Ovšem když opustil JAR v roce 1914, tak to generál Smuts okomentoval následovně : The saint has left our shores, I sincerely hope forever! Výmluvné, ne? Indy tam zkrátka radi neměli od počátku, i když dnes je Mahatma Gandhi pro Jihoafričany prakticky stejnou ikonou jako Nelson Mandela. A co je důležité si uvědomit , ze základni koncept pozdějsího apartheidu bylo rasy od sebe oddělit - takže byly zformulovány zákony pro Whites a non-Whites a tam patřili zkrátka všichni co nebyli bílí, takže Indové samozřejmě také.


Mýlil jsem se, díky za poučení - říkali mi to, co tam byli.:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 20:53
Coloured tedy tam znamená (znamenalo) Indy? Zas jsem chytřejší. Ale vím taky, že Indi se tam pokládali za něco zásadně lepšího než domácí, tedy tzv. black people. Bylo tomu tak celkem všude - a proč by neměli - ?

Re: SAR:
Autor: ezra IP: 89.176.59.xxx Datum: 08.01.2009 21:18
pan gandhi měl na černochy svérázné názory,dnes by byl označen za hnusného rasistu

Re: SAR:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 22:02
Taky že pochopitelně v tom nezkresleném smyslu byl, a co? Dyť byl Indoevropan. Jako my.
Ovšem Indoevropani jsou taky - hádejte kdo - ? Ano, uhodli... takže nic není jednoduché a černobílé.


Uznávám boj proti rasové diskriminaci. Jenomže porážka rasové diskriminace:
Autor: Petr Kohout IP: 195.146.103.xxx Datum: 08.01.2009 07:39
v Jihoafrické republice vedla k vyklizení okupované Namibie a tedy k HLADOMORU A EPIDEMII V NAMIBII, protože nová, spravedlivá, národní a hlavně socialistické vláda Namibie je jak to obvykle u těchto band bývá skupinou pološílených loupežných vrahů.
Jednoduše řečeno, dobré úmysly také mohou vydláždit cestu do pekel.


Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 00:27
Jenže... v celém článečku není ani krátký odstavec shrnujcí, proč vlastně konkrétně je tak významná. To je dost nešikovné. Dobrá ale - první dojem: šok ze smrti - znám!! Připravoval jsem se kdysi rok na návštěvu staré vdovy po zasloužilém odbojáři z obou válek (psal jsem o něm diplomku) - pak jsem dojel k ní... a soused: Vy jdete za paní P.? Předevčírem zemřela... Tak dobře. Ale dodatečně prosím něco přímo o ní, ano? Dík.

Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Magdalena Westman IP: 82.208.10.xxx Datum: 08.01.2009 04:56



Byla to prilis impulzivni reakce, vim. Dokonce jsem mela pocit, ze jsem ten prispevek prece jen nemela posilat. Citila jsem, že trpi zminenymi nedostaky, ale uz se stalo. A ja jsem vdecna za to, že ta vec byla zminena. Na druhé straně, šestařicet let poslancovaní v jihoafrickém parlamentu za dob apartheidu přece o něčem vypovídá. Jistě by bylo zajimave, kdyby se nejaky odbornik chopil hlubší interpretace odkazu Helen Suzman treba i ve vazbe na soucasne politicke (ne)angazma zen v Ceske republice. Tech uhlů pohledu se nabízí cela řada. Pro mě bylo důležité, že mě HS navedla prostrednictvím svých pamětí i k dalsim mimořádně inspirujícím osobnostem té doby a to zejména pokud šlo o jejich morální rozměr. V tomto ohledu tady doma momentalne citim nejaky obrovsky deficit a timto smerem se budou ubirat ma dalsi (zcela neprofesionálni) zamyšleni. Postupne se rozepisu na svych strankach www.labea.cz, kam můžete zabrousit již nyni, ale které momentálně trochu odpočívají z důvodu našeho zdlouhaveho přesunu do Ceské republiky. Budte ale klidny vase vytka me v klidu nenecha. Se srdecnym pozdravem MW.


Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: R.J. IP: 81.0.198.xxx Datum: 08.01.2009 09:45
Dobrý den, jste z Županovic na Slapech ? Znám to tam dobře,někdy v roce 92-93,přijel jeden čech, co žil v JAR , do Županovic na motorce , byl na srazu. Bezvadně jsme si povídali u ohně. Máte něco s ním společného ? Nebo jde jen o náhodu? Mějte se fajn, nakonec v Županovicích to ani jinak nejde.

Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Magdalena Westman IP: 87.236.197.xxx Datum: 08.01.2009 10:04



...tady jsem s mym jihoafrickym muzem zakotvili a uz nas odsud nikdo nedostane jedine tak zpet do JAR, ale bude to zrejme trvat cele generace nez se bude dat v teto pro mne nejkrasnejsi zemi na svete opet volne dychat.


Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: R.J. IP: 81.0.198.xxx Datum: 08.01.2009 10:41
Tak Vám přeji hodně štíska, chytáte ryby? Jako Destinová? Když jsem na Vašich stránkách viděl violy, tak mne to tak napadlo. Mějte se fajn.

Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Jakub S. IP: 77.92.193.xxx Datum: 08.01.2009 14:56
Velmi rád se s váma zkontaktuju. To jste vy, ta postavička v záhlaví těch stránek? Ano-li, teda sympaťanda...

Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Magdalena Westman IP: 82.208.10.xxx Datum: 08.01.2009 18:45



...mate na mysli tu hodpodyni v jihoafrickem stejnokroji pro domestic workers ? Ano, tak tam mi patri hlava. A to v tom ctverecku, pokud by vas zajimalo, co se toci proti hodinovym rucickam, tak to je moje druhé já.


Re: Dík za upozornění na Osobnost!:
Autor: Markus A. IP: 158.196.129.xxx Datum: 09.01.2009 14:50
Když jsem před dvanácti lety v Londýně potkal jednoho Jihoafričana a ptal jsem se ho na poměry v JAR, tak mi řekl, že tam např. postavili školu pro černochy a oni ji vypálili. Takže kdo má pravdu, ten Jihoafričan, nebo ti, kteří jsou obětí apartheidu?



 mobil: +420 777 293 015, e-mail: labea@labea.cz

go home