top of page
28235542.webp

KNIHA O MALÝCH UMĚLCÍCH 

Ladislav Švarc: Výtvarné projevy dítěte:

    

     "Jest mi skutečnou radostí, že mohu ohlásiti knihu tak krásnou a šťastnou. Musím se přiznati, že jméno autorovo četl jsem na této knížce poprvé; ušlo mi Svítání, a co jsem před válkou vídal z kreslířské pedagogiky v Našem směru, zmrazilo můj zájem o školu po stránce  umělecké  úplně;  zůstala  mi  jen  lítost,  že  dětské  umění, živá   sestřička   mrtvého   umění   lidového,   studánka   kouzelná   a neznámá,  je  ubito  školskou  rutinou.  Viděl jsem,  že moderní  směry umělecké  výchovy skoro bezvýhradně    zastávají usmrcující akademism  kreslířského  krasopisectví;  viděl  jsem  trapné  stylizace, tak  nedětské  ve  své  pravidelnosti;  viděl  jsem  naturalistní  kresby, trýznivé kopie výseků přírody, tak naprosto cizí celosti a plynulosti dětského života představového. S láskou a radostí setkával jsem se s pošpiněným cárem papíru, na  kterém  se  dítě  pokusilo  nakresliti panáka,  ale  na  němž  skutečně  nakreslilo  ryze  a  typicky  obraz dětství.  Nenašel jsem takových dětských papírů u učitelů, nýbrž u umělců, kteří je chovali s pietou a vážností; a vzpomínám zvláště na jednoho z nich, na pomateného génia, který plakal nad kresbou holčičky.  Vidím ještě tu kresbu, pastelový obrázek bílé kopretiny; vidím starého mistra, blázna pařížských ulic s hlavou apoštolskou, v jeho podstřeší mezi jeho uměleckými poklady:  antickým reliéfem náhrobním   a   prchavou, polo už  setřenou  dětskou  kresbičkou. Antický  mramor  náhrobní,  přečkavší  dvě  tisíciletí,  a letmá  hříčka dítěte – to je krajní rozpětí umění, se kterým jsem se dotud setkal.

     Nyní děkuji autorovi za sličnou knihu, za překrásné objevy, které učinil, za radostnou  vyhlídku,  kterou  otevírá.  Doufám, že nebude učitele a školského pracovníka, který by se  nad  ní  nezamyslil,  ani umělce,  jenž  by  se  jí  neosvěžil,  ani  spisovatele,  který  by  nenahlédl do  této  nejdokumentárnější  knihy  o  dětství,  kterou  znám.  Kniha Švarcova je mi nad tucty psychologií o dítěti; už ty kresbičky samy budou  vám  úžasným  zjevením,  jaké  nekonečné  bohatství, jaká netušená jemnost a básnivost je skryta v dětské duši. Současně autor vás  provádí  rukou  neobyčejně  taktní  a  vřelou  tím  světem  dětských obrázků. 

U každého  obrázku  poví,  jak  vznikl,  jaký  klouček  či děvčátko  jej  vytvářelo;  a  činí  to  tak  mile,  s  takovým pochopením  a láskou,   s   takovou   psychologickou   jemností   dokonalého   učitele maličkých, že jeho knížka se vám stane zrovna kvetoucí zahrádkou dětství. Je vzácným požitkem pročísti ji.

     Avšak  věcné,  odborné  jádro  knihy  je  nadmíru  vážné.  Jde  tu  o reformu kreslířského vyučování na obecných školách, a v důsledku ještě  o  více:  o  reformu  školské  výchovy  vůbec.  Autor provádí vás dětskými kresbami, jež vznikly naprosto bez odborné ingerence učitelovy, čistě z dětské umělecké spontánnosti, a ukazuje vám s dokonalým porozuměním, jaké samorostlé, líbezné a pružné umění vzniká touto hravou, obrázkovou zpovědí dítěte. Tím, že nechal děti kresliti zcela po svém, bez ovlivnění, předloh i oprav, získal  řadu obrázků, o kterých neváhám říci, že tak, jak jsou, jsou skutečnými a ryzími  uměleckými  dílky  svěží,  primitivní,  kouzelně  nadechnuté krásy.  Předpokládám, že toho dosáhl výjimkou, u dětí  nejvýše výtvarně  nadaných,  –  ačkoliv  těch  malých  umělců  našel počet překvapivě  veliký.  Všechny  kresby  však,  bez  výjimky,  ukazují jiskrnou  bohatost  a  živost  představ,  schopnost  těšiti  se  z  věcí, kombinovat,   vystihovat   skutečnost,   citově   se   vyslovit,   zkrátka objevovat fakta v životě i v sobě; tím – nehledě k otázce uměleckého nadání – slouží volná kresba k tomu, spoluvytvářet člověka i svět v dítěti. Obrázky ve Švarcově knize mluví o tom s roztomilou jasností.

     Odtud žádá  autor,  aby  kreslení  na  obecných  školách nebylo svázáno těžkopádnými osnovami; aby učitel hleděl odstraniti rušivé vlivy  a  nechal  dítě  samu  sobě,  očekávaje  více  od  živé  inspirace  a hravé  zaujatosti  dítěte  než  od  kreslířské  rutiny.  Nejde  tu  o  to, vychovávat  z  dětí  umělce,  nýbrž  neporušiti  lahodnost svobodné dětské práce, nechat dítě, aby se ve výtvarném projevu vyžilo podle vlastních  zákonů,  s  vlastní  objevitelskou  a  snivou  invencí.  Není  tu vůbec  cílem  vychovati  z  dítěte  korektního  kreslíře,  nýbrž  vnitrně bohatého  člověka.  Je to spíše hra než  školení,  spíše  okouzlení  než metoda,    ale    především    je    to    živost    sama.    Nutno    ovšem předpokládati dokonalého, rozeného učitele, nesmírně důvěrný styk s  dětmi,  takt,  srdečnost  a  jarost  na  straně  učitelově.  Autor  právem odmítá  zvláštní  hodiny  kreslení;  přijde  šťastná  chvíle,  děti  jsou zaujaty  pohádkou,  kterou  slyšely,  podívanou,  již  viděly,  –  nuže, honem papír a pastely sem, pokud šťastný okamžik trvá! A pak není žádné klasifikace: nelze oznámkovat dílo duše. Nemohu jíti do těch přejemných  podrobností,  kterými  názor  Švarcův  oplývá;  čtěte  je  a posuďte krásné výsledky.

     Neváhám tedy říci, že metodu Švarcovu považuji za jedinou dokonale správnou, –  při  splněném  předpokladu  učitele  ideálního. Nikoliv učit  děti  kreslit,  nýbrž  nechat  je  kreslit; a  živit  jen  jejich vrozené  výtvarné  vzrušení,  důvěrně  osvěžovat  jejich  přirozený, divošský pud vyjadřovací. A co škola?  Co praktický  život?  –  Tu myslím návrh Švarcův potřebuje doplnění. Staniž se dosavadní kreslení na školách dětskou tvorbou v jeho smyslu, bez osnovy,  bez  výcviku  k  prázdné  rutině. Pro prakticky život je však potom  záhodno  hned  od  nejnižších  tříd začíti  s  technickým  rýsováním;  zde  dítě by  se  učilo kresliti  přímky, křivky, geometrické tvary rovinné i prostorové a konečně předměty, ale  ruku  v  ruce  s  elementární  geometrií  a  s  praktickou  výchovou řemeslnou,  jež  snad  už  konečně  bude  vyučovacím  předmětem  ve všech  třídách.  Ať  dítě  současně  s  rýsováním  stříhá  a lepí,  řeže  a hobluje,  ať  provádí  své  nákresy  prakticky,  ať  rutina kreslení  se organicky  přičlení  k  manuální  obratnosti  a  praktické  dovednosti vůbec.  Avšak  mezi  technickým,  účelným  rýsováním  a  výtvarným projevem  inspirace  budiž  na  školách  hned  od  počátku učiněn rozhodný a definitivní řez. Je hříchem proti citu mísiti to obé, jako se děje  v  osnovách  dosavadních.  Je  ovšem  pravda,  že  moderní  škola má co nejlépe vyzbrojiti dítě pro život praktický; ale stejně důležitá, a  snad  i  důležitější  pravda  je,  že  škola  má  všemožně  působiti  proti vyprázdnění  a  ochuzení  života,  jež  jsou  stínem  moderní  civilizace. Oba ty úkoly lze sdružiti, aniž by se  křížily.  V každém směru myslíme nyní na své, české, moderní a šťastné školství; neváhám veřejně zdůrazniti, že tací lidé jako autor této knížky mají se nejpečlivěji vzíti v potaz".

 

Strana: 580-582Cesta 20. 12

 

bottom of page